5
Huddig; traktori; kaivuri; kuormaaja; kaivurikuormaaja; teräs

Huddig

Lujaa terästä kaivurikuormaajiin


Hybriditekniikkaa käytetään nykyään henkilöautojen ohella myös raskaissa teollisuusajoneuvoissa. Huddigin Tigon Technology -tekniikkaa hyödyntävät kaivurikuormaajat ovat jättäneet kilpailijat kauas taakse ympäristö- ja energiatehokkaalla käyttövoimajärjestelmällään.


Vuonna 2009 Huddig asetti tavoitteekseen esitellä muutaman vuoden kuluessa kaivurikuormaajan, joka määrittäisi uuden standardin polttoainetehokkuudelle. Tämä saavutettaisiin täysin uudenlaisen, hybriditekniikkaa hyödyntävän käyttövoimajärjestelmän avulla.

Oikeastaan suunnitelmassa ei ollut mitään kummallista. Aloittaessaan toimintansa vuonna 1959 Huddigilla oli kahdeksan työntekijää, kun nykyään heitä on jo sata. Vuosien varrella yritys on valmistanut yli 10 000 kaivurikuormaajaa. Toiminnan ytimessä on aina ollut uusajattelu, ja innovointia on pidetty parhaana keinona pysyä kilpailijoita edellä. Nyt oli aika viedä konsepti askeleen verran pidemmälle.

Edistyksellistä hybriditekniikkaa

Uuden kehittäminen ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista. Energiankulutuksen vähentämiseksi Huddig halusi hyödyntää hybriditekniikkaa. Siinä renkaiden liike tuottaa energiaa sähköakkuun, joka vuorostaan pyörittää sähkömoottoreita. Ongelmana oli, että akselit oli poistettava, jotta jokaisen renkaan vieressä olisi tilaa moottorille. Tämä taas kohdistaisi runkoon suuren kuormituksen.

Tibnor tarjosi ratkaisun auttamalla Huddigia valitsemaan SSAB:ltä lujaa terästä, jolla voitiin vahvistaa runkoa ja vapauttaa siten tilaa sähkömoottoreille. Tämän ansiosta Tigon Technology säästää suuria määriä polttoainetta esimerkiksi sammuttamalla dieselmoottorin pelkän nosturin käytön yhteydessä tai varmistamalla ohjausjärjestelmän kautta, että jokaisessa renkaassa on aina oikea vetovoima. Löydös on ollut suuri menestys ja poikinut yhteydenottoja uusilta asiakkailta, jotka ovat kiinnostuneita tietämään, milloin kuormaajat tulevat markkinoille.

Tigon Technology ei ole ainoa yhteistyön kohde Huddigin ja Tibnorin välillä. Tibnor on toimittanut Huddigille monien vuosien ajan levyjä useiden kaivureiden ohjaamorakenteisiin ja runkoihin sekä vastannut suurelta osin kyseisten tuotteiden levyjen käsittelystä.

”Parasta tuotteen valmistuksessa on kun saa kuormalavallisen valmiita osia, joita ei tarvitse työstää itse, vaan jotka voi ohjata suoraan tuotantoon ja hitsata yhteen”, sanoo Michael Lindgren, yksi Tibnorin kenttämyyjistä ja Huddigin kanssa asioivista yhteyshenkilöistä.

”Osaksi siinä säästää aikaa, osaksi välttää suuret investoinnit kalliisiin koneisiin.”

 

 

Lyhyesti

Huddig

Ruotsalainen kaivurikuormaajia valmistava yritys, jolla on myyntiä 13 maassa.

Haaste

Haasteena oli luoda riittävän vahva runko, jossa sähkömoottorit voidaan asettaa renkaiden akseleiden paikalle. Tämä tarkoitti samalla täysin uudenlaisen hybridikäyttöisen kaivurikuormaajan kehittämistä.

Ratkaisu

Kaivurikuormaajien rungot valmistetaan Tibnorin ja SSAB:n toimittamasta lujasta teräksestä. Tibnor suorittaa myös suuren osan Huddig-konsernin levyntyöstöstä, kuten sinkopuhalluksesta, taivutuksesta ja leikkauksesta.

 

Haluatko lisätietoja? http://www.huddig.com/