5
Kiruna Wagon

Kiruna Wagon

Ei grammaakaan liikaa

 

Kiruna Wagon kehittää uusia erikoisvaunuja kaivosteollisuudelle. Vaunujen on oltava lujia, vankkoja ja kannettava mahdollisimman painava kuorma - mutta ne eivät saisi myöskään painaa grammaakaan liikaa. Tibnorin esikäsittelypalvelut mahdollistavat innovatiivisten erikoisvaunujen kehittämisen.


EU tiedusteli vuonna 2014 Kiruna Wagonilta, haluaisiko se osallistua tulevien irtomateriaalilogistiikkaan liittyvien eurooppalaisten standardien luomiseen. Yhdeksän valitun yrityksen olisi tarkoitus tehdä yhteistyötä ja luoda EU-hankkeena huippumoderni logistiikkajärjestelmä espanjalaiselle suolantuottajalle Iberpotashille. Kun Kiruna Wagonia pyydettiin mukaan hankkeeseen, vastaus oli tietenkin kyllä.

Kiruna Wagon on Pohjoismaiden johtava yritys rautateitse tapahtuvissa kaivoskuljetuksissa. Se toimittaa kokonaisvaltaisia ratkaisuja kaivosteollisuuden junaliikenteelle muun muassa malminkuljetustarpeisiin sekä maan päällä että sen alla. 

Vuonna 2014 yritys sai siis tehtäväkseen kehittää täysin uudentyyppisen vaunun irtomateriaalin kuljetukseen asiaankuuluvine lastinpurkuratkaisuineen. Kyseinen toimeksianto ei ole aivan yksinkertainen. ”Näiden vaunujen pitää pystyä kuljettamaan suolan lisäksi myös malmia ja muuta irtomateriaalia”, kertoo Tibnorin tuoteasiantuntija Joachim Eresjö. ”Vaunujen pituutta on pystyttävä säätämään riippuen siitä, mitä kuljetetaan ja minne.”

Vaunut eivät myöskään saisi painaa grammaakaan liikaa. Kaivosvaunut kuljettavat raskasta rahtia ja niiden on oltava vankkatekoisia turvallisen lastaamisen varmistamiseksi. Samalla vaunujen pitäisi olla mahdollisimman kevyitä, jotta junat eivät joudu vetämään perässään turhaa ja energiaa kuluttavaa kuollutta painoa.

 

Lujat Strenx-teräslevyt kestävät kaivoskuljetukset


Kiruna Wagon löysi ratkaisun yhdestä alustasta, jonka päälle voidaan asettaa erilaisia kuormasäiliöitä kuljetettavasta tuotteesta riippuen. Kiruna Wagon valmistaa suurimman osan vaunuistaan Strenx 960 -teräksestä, joka on erittäin kestävää, mutta jolla on ennen kaikkea korkea myötöraja.


Sen sijaan, että Kiruna Wagon olisi hankkinut kaiken materiaalin ja vastannut työstöstä itse, yritys antoi Tibnorin vastuulle levyjen esikäsittelyn.

”Suomen toimipisteissämme on useita vuosia leikattu, taivutettu ja laserhitsattu Kiruna Wagonin materiaalia, jotta levyosista tulee juuri heidän toiveidensa mukaisia. Ansaitsemamme luottamuksen ansiosta saamme tehdä niin myös tässä projektissa.”

Kiruna Wagon hyötyy Tibnorin monipuolisesta konekannasta, jonka korkean kapasiteetin avulla valmista materiaalia saadaan tuotettua nopeasti suuria määriä, toteaa Joachim Eresjö.

”Jos Kiruna Wagon sijoittaisi itse vastaavan kapasiteetin hankkimiseen, se olisi valtavan kallis investointi. Lisäksi heidän koneensa seisoisivat tyhjän panttina suurimman osan ajasta. Olemassaolevan konekantamme avulla voimme sitä paitsi valmistaa erittäin monimutkaisia, suuria ja pitkiä osia, jonka ansiosta Kiruna Wagon saa yhteen koottavien pienosien sijaan valmiita tuotteita. Tällöin yrityksen on helpompi pysyä aikataulussa ja tehdä toimitukset omille asiakkailleen ajallaan.”

 

 

Lyhyesti

 

Kiruna Wagon

Pohjoismaiden johtava yritys rautateitse tapahtuvissa kaivoskuljetuksissa.

Haaste

Vaunujen on oltava yhtä aikaa kevyitä, vankkoja ja joustokykyisiä.

Ratkaisu

Tibnor leikkaa, taivuttaa ja laserhitsaa osia sekä toimittaa valmiita tuotteita.

 

Haluatko lisätietoja? http://kirunawagon.com/