5
Trangia

Trangia

Virkeä 93-vuotias, joka kehittyy jatkuvasti


Ulkoilmaihmiset ovat rakastaneet yrityksen tuotteita jo yli 90 vuoden ajan, ja sen tavaramerkistä on tullut retkikeittimen synonyymi. Nykyään Trangia-keitintä käytetään kaikkialla maailmassa ja tuotteet kehittyvät jatkuvasti. Yrityksen ydin sijaitsee Trångsvikenissä, Ruotsisssa, jossa kaikki alkoi vuonna 1925.

Jo vuonna 1925 perustettiin perheyritys, jonka nimestä tulisi retkikeittimen ja ulkoruoanlaiton synonyymi. Aluksi Trangia valmisti alumiinisia talousastioita, mutta kun ruotsalaiset 1930-luvun alussa saivat enemmän vapaapäiviä, retkeilyvarusteiden kysyntä kasvoi ja Trangia päätti keskittyä vain retkikeittiön kehittämiseen. Päätös osoittautui oikeaksi.

Yhä edelleen Trangian tuotteet valmistetaan Ruotsissa – samassa Trång-nimisessä kylässä, jossa yritys aikoinaan perustettiin ja jonka nimestä yrityksen nimikin juontuu. Trangia on Trång ilman å-kirjainta ja ia-päätteellä, joka tulee sanoista ”i aluminium”, eli alumiinista. 

”Muiden outdoor-brändien tuotanto tapahtuu tavallisesti ulkomailla, mutta meillä se toimii erinomaisesti täällä Trångsvikenissä, koska tuotantokustannukset muodostavat oikeastaan varsin pienen osuuden kokonaiskustannuksista. Suurin kuluerä tulee materiaaleista”, toteaa yrityksen toimitusjohtaja Magnus Rydell.

Yrityksen 24 työntekijästä jopa 20 työskentelee tehtaassa. "Siellä tapahtuu kaikki taikuus ja kaikkien tuotteiden synty. Tehtaan ytimessä sijaitsee kaksi robotisoitua puristinlinjaa. Monet osat valmistetaan kuitenkin yhä samalla tavalla käsityönä kuin jo vuonna 1925."


Retkireppuun, kotikeittiöön ja kotitaloustunnille

Tuotteita myydään eri jakelukanavien kautta kaikkialla maailmassa. Voimakkaasta ulkoiluhenkisyydestään huolimatta Trangia myy tuotteitaan myös muille kuin ulkoilmaihmisille. Indonesiassa ja muissa Aasian maissa yritys toimii pitkälti aivan muilla markkinoilla.

”Siellä keitintämme käytetään tavallisissa kodeissa sähkö- ja kaasuliesien sijasta. Ei ole myöskään aivan tavatonta, että koululaiset käyttävät Trangia-keitintä kotitaloustunneilla”, kertoo Magnus Rydell. Hän lisää: ”Lisäksi Trangian klassisista, alumiinisista eväsrasioista on tullut trendikkäitä Japanissa. Siellä nuoret julkaisevat Instagram-profiileissaan videoita, joissa laitetaan ruokaa suoraan rasiaan.”

Vaikka Trangia-keitin voi vaikuttaa pysyneen vuosikausia samanlaisena, siihen on silti tehty useita suuria muutoksia eritoten materiaalin osalta. Trangialle jatkuva tuotekehitys on toiminnan a ja o, ja siinä materiaalilla on tärkeä roolinsa. Ohuemmasta ja vahvemmasta materiaalista syntyy kestävämpiä tuotteita.

”Osa tavaramerkkimme vahvuudesta on se, että kaikki Trangian valmistamat tuotteet ovat kestäviä. Asiakkaamme voivat edelleen ostaa varaosia 30 vuotta vanhoihin keittimiinsä. Jos kadotat kattilasi, voit ostaa uuden, ja se sopii yhteen vanhan keittimen kanssa”, sanoo Magnus Rydell.

Materiaalit ovat lähinnä eri alumiinilaatuja, sekä osaksi messinkiä ja ruostumatonta terästä. Suuren osan siitä Trangia ostaa Tibnorilta. "Se toimii valtavan hyvin. Suhteemme Tibnorin kanssa on kestänyt pitkään. Heillä on laaja valikoima hyviä tuotteita ja toimitukset ovat aina nopeita. Meitä helpottaa suunnattomasti, että saamme kaiken tarvittavan yhdeltä toimittajalta, eikä tarvitse ottaa yhteyttä yhteen jos toiseenkin ulkomaiseen toimittajaan, jotka muutoin olisivat vaihtoehtoina. Me olemme siihen aivan liian pieni yritys", toteaa Magnus Rydell ja lisää vielä:

”Arvostan myös henkilökohtaista yhteyttä, joka meillä on Tibnorin henkilöstön kanssa. He ovat ymmärtäväisiä ja heidän kanssaan on helppo tulla toimeen. Palvelulla on meille erittäin suuri arvo. Toimituksen tarkkuus on erittäin tärkeää. Emme voi vaarantaa tuotantoa materiaalin puutteella.”

 


Lyhyesti


Trangia

Trangia perustettiin vuonna 1925 Trångsvikenissä, Ruotsissa, jossa se edelleen sijaitsee. Yritys valmistaa spriikeittimiä ja eväsrasioita alumiinista. Tuotteet ovat ulkoilmaihmisten, metsänkävijöiden, lapsiperheiden ja partiolaisten suosimia, mutta Aasiassa niitä käytetään myös tavallisissa kotitalouksissa. Trangialla on 24 työntekijää ja liikevaihto on noin 50 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Haaste

Perheyritys Trangialle materiaali on maailmankuulujen retkikeittimien valmistuksessa kaiken A ja O. Laadukas alumiini on tärkein materiaali. Yrityksellä on vain 24 työntekijää, joista 20 työskentelee tehtaalla tuotannossa, joten resurssit eivät riitä ostamaan materiaalia itse eri toimittajilta ympäri maailman.

Ratkaisu

Trangia on monta vuotta sitten kääntynyt Tibnorin puoleen tuotteiden valmistuksessa tarvittavien alumiinin, messingin ja ruostumattoman teräksen toimituksissa. Tibnor säästää yrityksen aikaa ja varmistaa, että materiaali on paras mahdollinen, hinta edullinen ja palvelu hyvää. 

 

Haluatko lisätietoja? http://www.trangia.se