text.skipToContent text.skipToNavigation

Autamme matkattaessa vähäpäästöiseen rakentamiseen

Artikkeli on alun perin julkaisu Teräsrakenneyhdistuksen Teräsrakennelehdessä

Rakentamisessa on jo pitkään kiinnitetty huomiota siihen, että valmiit rakennukset toimisivat mahdollisimman vähäisellä ja puhtaalla energialla. Materiaaleihin liittyvä valtava potentiaali päästövähennyksiin on vielä pitkälti hyödyntämättä.

Rakentaminen on teräksen suurin yksittäinen teollisuuden ala Euroopassa, jolloin sen tuotantotavalla on iso merkitys rakentamisen päästövähennyksissä. ”On arvioitu, että terästeollisuuden vaikutus hiilidioksidipäästöihin globaalisti on noin kymmenen prosentin luokkaa”, sanoo Tibnorin liiketoiminnan kehityspäällikkö Janne Miettinen.

Rakentamisessa on tehty vuosia töitä energiatehokkuuden ja päästöttömien energiamuotojen parissa. Nyt huomio on siirtymässä myös rakennusmateriaaleihin. Teräs ja betoni ovat rakennusmateriaaleista ne, joiden tuotanto aiheuttaa eniten hiilidioksidipäästöjä. Päästövähennysvaatimus on kiristymässä Euroopassa ja rakennuslainsäädäntö on muuttumassa myös Suomessa, ja onneksi teräsala Suomessa onkin jo tarjoamassa uuteen ajatteluun sopivia vaihtoehtoja.

”Osana SSAB:ta olemme Tibnorilla sitoutuneet vastuullisuustavoitteisiin ja  päästövähennysohjelmaan joka on määritelty koko Tibnorin tasolla. Haluammekin olla muutoksen eturintamassa ja nyt olemme tuoneet saataville vähäpäästöiset teräspalkit myös Suomen markkinalle. Niitä on jo hyvin saatavilla suoraan varastotoimituksina, meidän teräspalvelukeskuksistamme”, kertoo Tibnorin liiketoimintapäällikkö Mika Laatikainen. Laatikainen toteaa, että Tibnorin tavoitteena on palvella hyvin rakennusteollisuutta, jolle tulee uusia vaatimuksia lainsäädännön muuttuessa. ”Näemme, että tarve vähäpäästöisille tuotteille on heräämässä ihan uudella tavalla lainsäädännön ja loppuasiakkaiden vastuullisuustavoitteiden kehittyessä.”

Teräs on siinä mielessä huikea materiaali, että rakenteiden elinkaaren aikana teräkseen tehty investointi maksaa itsensä korkojen kanssa takaisin. ”Kuten jo ennestään tiedämme, teräs on täysin kierrätettävä materiaali. Teräkseen kokonaisuutena liittyvä potentiaali on valtava. Nyt voimme huomattavasti pienentää hiilijalanjälkeä heti rakennusprojektin alkupäässä, ja samaan aikaan kehittyvät vielä tavat hyödyntää teräksen erinomaista hiilikädenjälkeä esimerkiksi palkkien uudelleenkäytön avulla hyvän kierrätettävyyden lisäksi”, Miettinen sanoo.

Kun rakennukseen valitaan vähäpäästöisesti tuotettu teräs, se pienentää projektin kokonaispäästökuormaa huomattavasti. ”Tämä hyöty saadaan heti elinkaaren alussa, vain valitsemalla ympäristöystävällisempi tuote”, Miettinen sanoo. Miettinen toteaa, että matalapäästöiset tuotteet maksavat toki jonkin verran enemmän, mutta kannattaa arvioida kokonaisuutta. ”Kun tarkastellaan rakennushankkeiden kokonaiskustannuksia, vähäpäästöisyyden tuomissa lisäkustannuksissa puhutaan usein prosentin osista.” Erityisesti isoissa rakennuskohteissa on viime vuosina lisääntynyt erilaisten laatu- ja ympäristösertifiointien merkitys. ”Korkeamman sertifiointiluokituksen saamiseksi on hallittava kokonaishiilidioksidipäästöjä. Ja nythän on vielä sekin ajuri, että jos hankkeella on vastuullinen taksonomia, se saa myös edullisempia rahoituksia”, Laatikainen huomauttaa.

Kun Tibnorille tulee tarjouspyyntö vähähiilisemmistä vaihtoehdoista, asiakas saa laskelmat siitä, minkälainen hiilidioksidikuorman alenema vähäpäästöisemmillä tuotteilla saadaan aikaan ja mikä sen lisäkustannus on. Laatikainen kertoo, että huhtikuun aikana Tibnorilla on myös valmistunut ensimmäiset omat ympäristöselosteet (EPD:t) eri tuoteryhmistä ja niitä tulee jatkossa lisää myös uusille tuotealueille, jolloin toimitusketjun kumulatiiviset päästövaikutukset voidaan laskea aukottomasti. Miettinen antaa vertailun pohjaksi muutaman luvun. ”Perinteinen masuunipohjainen teräs aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä 2500-3000 kiloa per valmistettu terästonni, mutta teräsromun ja uusituvan energian käyttöön perustuvilla matalapäästöisillä teräksillä päästään noin 400 kiloon per terästonni. Ja sitten tulevaisuudessa, kun SSAB tuottaa fossiilivapaata terästä, teräksen valmistuksen osalta päästöt ovat jo lähellä nollaa.”

Matalapäästöiset teräsrakenteet suoraan varastosta

Tibnor on nyt tuonut varastoihinsa vähäpäästöisiä teräspalkkeja. ”Siellä on avopalkkeja, eli tyypillisiä H-,I- ja U-palkkeja, joita teräs- ja laiterakentaminen tarvitsevat. Käytämme näissä valikoituja toimittajia, joilla prosessi pohjautuu kierrätysteräkseen ja uusiutuvaan energiaan”, Laatikainen sanoo. SSAB on myös lanseerannut uuden matalapäästöisen Zero-tuotteensa rakenneputkiin, joita myös Tibnor toimittaa jopa suoraan varastosta. ”Zero on siinä mielessä mitä mainioin tuote, että sehän on ominaisuuksiltaan täysin vastaava kuin tavanomaisessa masuuniprosessissa tuotettu rakenneputki, vaikka se onkin valmistettu kierrätysteräksestä uusiutuvan energian avulla vähäpäästöisesti. Eli päästöjen vähentämiseksi on jo hyvin saatavilla konkreettisia ratkaisuja.”

Laatikainen summaa, että näillä kahdella tuoteryhmällä voidaan jo hyvin merkittävästi vaikuttaa rakennusprojektin teräsosuuden tuottamiin päästöihin. ”Sen lisäksi tulevat tietysti vielä teräsrakentamisen varusteluosat kuten kiinnityslaipat. Mitä levyleikkeistä sitten tehdäänkin, näitä kaikkia on mahdollista jo tänä päivänä tehdä Zero-teräksestä.” Miettinen muistuttaa, että vaikka rakennushankkeeseen ei vielä saisikaan kaikkia terästuotteita vähäpäästöisinä hankittua on saatavissa olevalla osallakin iso merkitys kokonaispäästöihin. ”Runkorakentajien tulisi voida esittää tilaajalle ehdotukset ja laskelmat mahdollisimman hyvistä vaihtoehdoista. Siellä loppuasiakkaankin päässä lasketaan kuitenkin kokonaisuutta.”  

Laatikainen uskoo, että kun lainsäädäntö ja asetukset uusien rakennuksien hiilijalanjäljen raja-arvoista muuttuu ja valmistajat velvoitetaan laskemaan tarkka hiilijalanjälkensä, vertailu lisääntyy. ”Asian tietoisuus ja merkitys kasvaa.” Miettinen kertoo, että Tibnorin asiakkaiden kiinnostus vähäpäästöisin ja tuotteisiin kasvaa koko ajan. ”Rakentamisen valinnat lähtevät päättäjistä, eli rakennuttajista ja lainsäädännöstä. Mutta paikalleen jääminen ei ole valmistajille vaihtoehto. Jatkossa päästöoikeuksien hinta nousee. Olisi myös tärkeää, että Euroopan teollisuus ei olisi globaalisti epäedullisessa asemassa ja tähän on valmisteilla hiilirajatullimekanismi CBAM, jonka käyttöönottoa odotetaan lähitulevaisuudessa.”
 

Ota yhteyttä jo tänään

Me Tibnorilla haluamme olla merkittävä kumppani asiakkaillemme. Yhdessä teemme pohjoismaisesta teollisuudesta entistä vahvemman. Miten voimme auttaa sinua?

Ota yhteyttä!
Nopea tilaus
Toimitusvaihtoehdot
Valittu päivämäärä Osittainen toimitus mahdollinen


Kirjaudu sisään

Olen unohtanut salasanani.

Mukavaa, että haluat Tibnorin asiakkaaksi. Voidaksesi yritysasiakkaana käydä kauppaa kanssamme, tarvitset asiakasnumeron.

Hae asiakastiliä Tibnorilta.

*Huomioi, että Tibnor myy ainoastaan yritysasiakkaille eikä yksityishenkilöille. Ilman y-tunnusta olevia hakemuksia ei käsitellä.